"Знати, щоб жити!"

 Мета: поглибити знання про ВІЛ/СНІД. Формувати толерантне ставлення до ВІЛ-інфікованих людей.

 Час: 1година.

 Поняття: ВІЛ, СНІД, шляхи передачі, ризик зараження, толерантність, стигма, дискримінація.

 Матеріали: маркери, аркуші паперу А4, А3, А1; плакати, стікери, клей, ножиці, скотч.

 

 Хід заняття

 Вступ. Привітання учасників, оголошення теми й мети заняття.

 Знайомство. «Мене звати… Не хочу хвалитися, але я…»

 

 Вправа «Міфи й факти про ВІЛ/СНІД»

 Учасникам зачитують твердження про ВІЛ/СНІД і пропонують вказати, чи правильні такі твердження:

 1. Віл-це вірус, що спричиняє СНІД (ф).

 2. Можна інфікуватися ВІЛ, випивши зі склянки, якою користувався ВІЛ-інфікований (м).

 3. ВІЛ через дружній поцілунок (м).

 4. Можна інфікуватися ВІЛ при переливанні неперевіреної крові (ф).

 5. Людина-носій ВІЛ може інфікувати свого сексуального партнера (ф).

 6. Уживання алкоголю може підвищити ризик інфікування ВІЛ (ф).

 7. Комарі можуть переносити ВІЛ (м).

 8. Використання одноразових шприців може захистити від ВІЛ-інфекції (ф).

 9. Використання презервативів під час статевих контактів може зменшити ризик ВІЛ-інфекції (ф).

 10. Можна інфікуватися ВІЛ через сидіння на унітазі (м).

 11. Більшість людей, інфікованих ВІЛ, становить загрозу для суспільства (м).

 12. ВІЛ-кінцева стадія захворювання на СНІД (М).

 13. СНІД - це респіраторна хвороба (застуда) (м).

 Міфи: 2,3,7,10,11,12,13

 Факти: 1,4,5,6,8,9.

 

 

 Вправа «Ситуації ризику»

 Мета: розглянути ситуації з життя людей, їхній ризик інфікуватися ВІЛ і можливі шляхи запобігання цьому.

 Матеріали: 6 ситуацій на стікерах, плакат із зображенням шкали.

 Хід гри

 Учасники діляться на 3 групи (за принципом:ранок, день, ніч). Кожна група одержує по 2 ситуації. Обговорюють і пропонують свій варіант поведінки у певній ситуації.

 Перша група

 1. Твоя найкраща подруга зробила татуювання й підбиває тебе (у неї залишилися голка й фарба). Але попередила: якщо відмовиш, вашій дружбі край.

 2. На вечірці вам пропонують спробувати наркотик, від якого ти, як кажуть, одержиш велике задоволення. Кількість шприців менша, ніж кількість оточуючих. Тому комусь доведеться скористатися зужитим шприцом.

 Друга група

 1. У парку є фонтанчик для питної води. Чи можлива передача через нього ВІЛ-інфекції?

 2. Ви з подругою завжди плавали в басейні. Потім довідалися, що там займалися ВІЛ-інфіковані. Чи є ризик зараження?

 Третя група

 1. На прийомі в лікаря вам пропонують зробити щеплення простерилізованим шприцом (одноразові закінчилися). Ваші дії. Чи є ризик заразитися?

 2. ви завжди купували пресу в тому самому кіоску, але довідалися, що продавець – ВІЛ-інфікований. Чи є ризик заразитися? Чи купуватимете ви й надалі газети в цьому кіоску?

 

 

 Гра «Автограф» (7 хв)

 Мета: показати швидкість поширення ВІЛ-інфекції, а отже, і необхідність знання учнями шляхів зараження й методів захисту від ВІЛ.

 Хід гри

 Учасникам роздаються аркуші. За 1 хв кожен повинен зібрати на них якнайбільше автографів.

 Потім учасники шукають на своєму аркуші крапку (той, хто взяв автограф носія цієї інфекції), повідомляєте, що вони теж «інфіковані».

 Висновок: так само швидко поширюються ВІЛ та інші ІПСШ , якщо люди не захищаються від них.

 Потім необхідно запитати, в кого з «інфікованих» був зелений (рожевий) аркуш). Їм повідомляють, що їм поталанило. Вони вміло захищалися від інфекцій і тому не заразилися.

  Колаж «ВІЛ – ступінь ризику»

 Учасники поділяються на 3 групи за принципом кольору: червоний, синій, зелений. Кожній групі дається аркуш паперу А3, маркери, вирізки з газет, журналів, клей.

 Завдання: протягом 7-10 хв необхідно створити колаж «ВІЛ – ступінь ризику» (збірний плакат). Потім кожна група отримує індивідуальне завдання.

 Перша група – шляхи передачі й ступінь зараження ВІЛ-інфекцією(100%, 50%,0%).

 Друга група – скласти пам'ятку «Як себе вберегти».

 Третя група – придумати сценку «Ставлення до ВІЛ-інфікованого в реальному житті».

 Потім групи (спікер) проводять презентацію своїх напрацювань. Триває обговорення. Після завершення вправи діти одержують пам'ятки.

 Віл-інфекція не заважає дружити!

  Робота в групах «Серце друга»

 Мета: виробити практичні навички.

 Хід вправи

 Учасники діляться на 3 групи за принципом:повітря, сонце, вода.

 Кожна група одержує ситуацію й аркуш паперу (одна із частин серця).

 Завдання: необхідно прочитати ситуацію, обговорити її у групі, а потім на серці написати, яку можна надати допомогу, підтримку.

 Від групи виступає спікер і кріпить серце на дошку. Обмін думками. Підсумки роботи: про що говорили на тренінгу.

  Ти не заразишся, якщо будеш дотримуватися простих правил безпеки, навіть якщо у твоїй школі є хтось ВІЛ-інфікований

 Елементарні правила безпеки

  • Будь обережний! Ніколи не грайся шприцами, які випадково знайшов на вулиці, й навіть не торкайся їх.

 • Якщо ти випадково вколовся знайденим шприцом, негайно скажи про це дорослим.

 • Уникай контактів із чужою кров'ю. Якщо все-таки це трапилося, добре промий шкіру проточною водою й негайно скажи про це дорослим.

 • Стеж за тим, щоб медпрацівник, який тебе обслуговує, використовував гумові рукавички й одноразові шприци.

 • Уникай незахищених статевих контактів.





"Так - здоров'ю, ні - залежностям"

 • Говорити дітям правду не маніпулювати інформацією

 • Бути емоційно чуйним, щирим

 • Пам’ятати, що в розмові на етично-моральні теми не існує єдиного правильного розуміння і однієї правильної відповіді на запитання

 • Спонукати дітей ділитися своїми знаннями і думками, але не примушувати їх до цього

 • Ставити переважно відкриті запитання

 • Забезпечити емоційно позитивну атмосферу на занятті

 • Стимулювати конструктивні групові дискусії

 • Поважати права дітей і роз’яснювати дітям їх права та обов’язки

 • Конструктивно ставитися до помилок, пам’ятати, що право на помилку має кожен

 • Бути відкритим до сприйняття того, що говорять діти і пам’ятати, що вчитель може багато навчитися у своїх учнів

 • Ніколи не критикувати того, що зробили учні!

 Мета: розширити уявлення дітей про здоровий спосіб життя, про суть залежностей та способи протистояння залежностям.

 Завдання:

 • дати інформацію про здоровий спосіб життя і шляхи запобігання хворобам;

 • сформувати установки на здоровий спосіб життя;

 • сформувати вміння протистояти насиллю;

 • сформувати вміння розпізнавати свій емоційний стан та керувати ним;

 • сформувати навички конструктивного спілкування, відстоювання своїх прав.

 

ЗАНЯТТЯ 1

 

 Бесіда

 • Хто хоче бути здоровим?

 • Чому ви всі хочете бути здоровими?

 • Чи це важливо бути здоровим?

 • Що означає – бути здоровим?

 Важливо, щоб діти при цьому вказували не лише на відсутність симптомів хвороби, а й на відчуття, переживання, стани, які властиві здоровій людині – задоволення, щастя, радість, хороший настрій.

 Що означає – бути хворим?

 Важливо щоб діти при цьому вказували не лише на наявність симптомів хвороби, а й на відчуття, переживання, стани, які властиві хворій людині – погане самопочуття, смуток, погане передчуття.

 

 Вправа. Кожній дитині дати аркуш А4, олівці чи фломастери.

 • Намалюймо здорового і хворого хлопчика (дівчинку)

 • Чому ви намалювали саме так?

 • Чому цей хлопчик (дівчинка) хворий?

 

 Вправа. Діалог здорової і хворої дитини.

 • Якщо ці діти зустрінуться, то про що вони можуть розмовляти?

 Акцентувати увагу на самопочутті, переживаннях, планах на майбутнє, потребі в допомозі і підтримці друзів чи необхідності допомогти хворому.

 

 Вправа "поширення інфекції”

 Приготувати на аркушах паперу двох кольорів написи "здоровий” і "хворий”. Розрізати ці аркуші на клаптики, щоб загальна кількість клаптиків відповідала кількості дітей; змішати клаптики. На занятті попросити когось із дітей дати кожному однокласнику один клаптик, не притримуючись будь-яких закономірностей. Потім учні повинні скласти написи, запам’ятавши колір свого клаптика. Всі, хто мав клаптики із написом "хворий”, виявилися "зараженими” інфекційною хворобою.

 Базова інформація: хвороби інфекційні і неінфекційні.

 • Чи винна людина (в нашому випадку – учень, який роздавав клаптики) в тому, що інші "заразилися”? Як слід ставитися до цієї людини?

 Підсумок заняття

 • Всі хочуть бути здоровими, бо це означає бути...

 • Від кого залежить здоров’я кожного з нас?

 

ЗАНЯТТЯ 2

 

 Бесіда

 • Від чого залежить наше здоров’я?

 Від того, як ми одягаємося, харчуємося, загартовуємося, займаємось спортом.

 • Як потрібно одягатися?

 Відповідно до погоди, пори року, до того, чим ми плануємо займатись.

 • Чому важливо займатися спортом, робити зарядку, багато рухатися бувати на свіжому повітрі?

 Акцентувати увагу – щоб добре себе почувати, бути радісним, сильним і красивим.

 Робота в групах: у кожну з 4-х груп потрібно дати аркуш А1 і маркери.

 Кожна група "отримує” свою пору року. Завдання – намалювати разом малюнок: як повинні одягатися діти відповідно до пори року, якими видами спорту займатися, що робити на прогулянці. Після закінчення малювання представник групи розповідає, що група хотіла сказати своїм малюнком. Інші члени групи розповідають віршик чи співають пісеньку про свою пору року, пригадують приказки і загадки.

 Звернути увагу на тих, хто слухає і тих, хто презентує.

 Бесіда

 • Чи робите ви зарядку вранці?

 • Які вправи ви робите? Покажіть.

 • Як потрібно загартовуватися?

 Підсумок заняття

 Що потрібно робити, щоб бути здоровим?

 

ЗАНЯТТЯ 3

 

 Бесіда

 • Чи любите ви поїсти?

 • Чи обов’язково треба їсти? Для чого?

 • Що їдять тварини? Чим живляться рослини?

 Бесіда

 • Нехай кожен запише на дошці назву улюбленої страви

 Звернути увагу на культуру поведінки.

 • Яку страву ви найбільше любите?

 • Яких страв ви не любите?

 • Якою повинна бути наша їжа

 Смачною, поживною, корисною, свіжою тощо

 • Що означає "поживна їжа”?

 Їжа, яка приносить користь

 • Чому їжа повинна бути смачною?

 Щоб приносити задоволення, гарний настрій.

 • Чому їжа повинна бути поживною?

 Щоб діти росли, були сильними, здоровими, красивими.

 • Кока-кола, фанта, чіпси – поживні?

 У їжі, яку називають "штучною” є штучні барвники, консерванти, ароматизатори, які роблять її смачною, але у великій кількості ці продукти шкідливі.

 • А супи, борщі, каші, салати, які готує мама чи бабуся, поживні?

 • Чому їжа повинна бути свіжою?

 Щоб не захворіти, не отруїтися.

 • Як переконатись, що їжа – свіжа?

 Показати маркування продуктів.

 • Що означає "режим харчування”?

 • Чи важливо дотримуватись режиму харчування?

 Робота в групах

 Кількість груп залежить від кількості малюнків із зображенням продуктів і посуду. На загальному столі – малюнки. Члени кожної групи вирішують, що вони можуть "приготувати”, і відбирають необхідні для цього малюнки із зображенням продуктів та посуду. Хтось презентує "приготоване”, звернути увагу на культуру поведінки.

 Підсумок

 Які ви знаєте пісні, загадки, вірші про їжу, продукти харчування?

 

ЗАНЯТТЯ 4

 

 Бесіда

 • Деякі старші діти курять. Чи це добре для здоров’я?

 • Чому це погано?

 Базова інформація: Склад сигаретного диму: нікотин – наркотик, канцерогенні речовини, радіоактивні речовини, смоли, оксид вуглецю, аміак, сірководень, синильна кислота.

 • Пояснити на малюнку із зображенням людини, які внутрішні органи пошкоджуються сигаретним димом.

 Бесіда

 • Чому діти починають курити?

 • Чи ви хочете швидше стати дорослими?

 • Якщо так, то що це означає – бути дорослим?

 • Чи справді можна стати дорослим, якщо курити?

 • Чи знаєте ви, що таке алкоголь?

 • Які напої є алкогольними?

 • Вживати алкоголь – це добре чи погано?

 • Чому погано?

 • Який має вигляд та поводиться п’яна людина?

 Акцентувати увагу на тому, що п’яна людина втрачає контроль над своєю поведінкою і чим далі, тим більше – в тому полягає суть залежності.

 • Чи знаєте ви, що таке наркотики?

 • Чи подобається вам, якщо хтось вами керує, каже, що ви повинні робити і не рахується з вашою думкою і вашими бажаннями?

 Інсценізація: "бути узалежненим”.

 Учні об’єднуються в пари, один із пари – "узалежнений” має виконувати всі, навіть найбезглуздіші, вказівки іншого. Обговорити, як почували себе "узалежнені”.

 Базова інформація: суть залежності.

 • Узалежнена людина погано почуває себе, доки не випалить цигарку (не вип’є спиртного чи не прийме дозу наркотичної речовини). Вона мусить постійно це робити, навіть, якщо вже не хоче, бо розуміє, що це шкодить її здоров’ю. Тобто стає залежною від цих речовин.

 • Найнебезпечніше, те, що спочатку здається зовсім не шкідливим – "спробую кілька разів і все”, а потім виявляється, що від цього неможливо відмовитись.

 Інсценізація: "Скажи: "Ні!”

 За підготовленим сценарієм діти розігрують сценки протистояння спокусам:

 • Один із учнів пропонує іншим закурити, стверджуючи, що той, хто курить впливовий і "крутий”;

 • Чужий "дорослий” за столом пропонує випити трішки пива, пояснюючи, що це зовсім не шкідливо, всі п’ють пиво і воно нікому не шкодить;

 • Старший "учень”, якого всі бояться, курить у туалеті, а кращі діти якраз у цей час повинні зайти в туалет і дихати димом.

 Підсумок – робота в групах. Кожна група отримує аркуш А1 і маркери або фрагменти малюнків для колажу.

 • "не буду курцем!”

 • "не буду п’яницею”

 • "не буду наркоманом”

 

ЗАНЯТТЯ 5

 

 Бесіда

 • ми вже знаємо, що таке залежність. Як потрібно ставитись до узалежнених людей?

 Як до хворих. Особливо наголосити – не принижувати, не насміхатися.

 • Чи залежність – інфекційна хвороба?

 • Можна заразитись від узалежненої людини курінням, алкоголізмом, наркоманією?

 Ні, але не можна брати з них приклад.

 Вправа "компанія”

 • На цьому малюнку зображено компанію хлопчиків. Можливо вони однокласники, можливо, сусіди. Як ви думаєте чим ці хлопчики займаються, коли збираються разом?

 Мабуть, курять і п’ють щось спиртне, можливо, вживають наркотики, бо це видно з малюнку.

 • Чи підійшла вам така компанія?

 • Розкажіть і намалюйте чим би займалася ваша компанія друзів.

 Бесіда

 • Чи знайоме вам слово СНІД, - ВІЛ-інфекція?

 ВІЛ – вірус, який викликає захворювання СНІД. Цей вірус настільки ослаблює організм, що людина може померти від звичайної застуди чи будь-якої іншої хвороби. Ця небезпечна хвороба передається через кров та інші рідини організму (крім слини). Може передаватися від хворої матері до новонародженої дитини

 Запам’ятай!!!

 • Ніколи не дозволяй робити тобі ін’єкції вживаним шприцом – лише новим, одноразовим!

 • Не піднімай із землі шприци, голки: ними могли користуватись хворі люди;

 • Якщо ти поранився і йде кров, попроси допомоги в дорослих;

 • Будь милосердним до хворих на СНІД і ВІЛ-інфікованих – здебільшого це не їхня провина.

 Бесіда

 • Ми говорили, що наш настрій залежить від стану нашого здоров’я. Чи залежить наше здоров’я від настрою?

 Базова інформація: наші емоції (радість, тривога, смуток, злість, образа) не лише відображають наше самопочуття, а й наше ставлення один до одного. Емоції суттєво впливають на здоров’я: похмурі, завжди незадоволені люди частіше хворіють, їх не долюблюють у товаристві, з ними не хочуть дружити. Людина, у якої переважає поганий настрій, не бачить краси природи, не тішиться гарними взаєминами, музикою. Тому для людини вкрай важливо мати гарний настрій.

 • Що вам допомагає, коли у вас поганий настрій?

 Якщо поганий настрій

 • Спробуй пригадати приємну подію, послухати музику, яка тобі подобається або з’їсти щось особливе;

 • з’ясуй причину свого поганого настрою, спробуй виправити ситуацію, якщо можна;

 • поговори з близькою людиною – мамою, татом, бабусею, дідусем чи другом, розкажи про те, що тебе тривожить;

 • спробуй пожартувати над собою або скажи собі: "це не варте мого здоров’я”;

 • не ображайся на інших, можливо вони ненавмисно тебе скривдили.

 Вправа "допоможи іншому” (робота в парах)

 • спробуй покращити настрій своїм близьким, друзям у таких ситуаціях:

 o твій друг прийшов до школи з поганим настроєм (сумний, не хоче розмовляти);

 o твоя мама прийшла з роботи сумна і втомлена;

 o твоя бабуся (дідусь) погано себе почуває і це її (його) дуже засмучує;

 • чи залежить наш настрій від стосунків у класі? Як саме?

 Вправа "незакінчені речення”

 Перед тобою перша половина речення. Подумай і закресли або дужки, або слово в дужках і допиши речення.

 1. я (не) хочу бути залежним, тому що...

 2. я (нікому не) дозволю примусити себе курити, пити спиртне і вживати наркотики, тому що...

 3. я (не) буду загартовуватися, займатися спортом, тому що...

 4. я(не) буду їсти те, що готує мама чи бабуся, тому що...

 5. я (не) хочу бути здоровим, тому що...

 Вправа "Обійми”

 Станемо всі в коло щільно один біля одного. Обіймемо совїх сусідів. Відчуваємо, як це добре мати друзів, почувати себе комфортно в їх колі. Постоїмо так і скажемо всім, як нам важливо мати таких друзів.

 Підсумок

 - Чи хочете ви бути здоровими?

 - Від кого залежить наше здоров”я?

 - Що кожен з вас буде робити для того, щоб бути здоровим?

 - У чому суть здорового способу життя?

 - Як ви будете ставитися до хворих?

 - Що ви будете робити, щоб уберегти себе від залежності?

 - Як ви будете ставитися до узалежнених людей?




"Проблема підготовки молоді до сімейного життя"

 Пропонована тренінгова програма „Основи сімейного життя” складається з двох взаємозалежних тематичних блоків.

 Перший блок поєднує заняття, присвячені усвідомленню учасниками деяких своїх особистісних особливостей, визначення своєї власної ідентичності, формуванню адекватних міжособистісних відносин між юнаками і дівчатами, оптимізації міжособистісного спілкування. Він повинен містити вправи, спрямовані на розвиток психологічних можливостей особистості, її соціально-перцептивних і комунікативних здібностей, усвідомлення звичних способів спілкування з протилежною статтю, аналіз помилок у міжособистісній взаємодії. Особливе значення в цьому блоці приділяється системі прийомів невербальної комунікації, відпрацюванню навичок оптимального спілкування і взаємодії з протилежною статтю.

 Другий блок орієнтований на усвідомлення учасниками себе в системі сімейних взаємин, спілкування і діяльності. На цьому етапі основний акцент робиться на відпрацювання вправ, спрямованих на розвиток широкого кола здібностей, навичок і умінь, необхідних для сімейного життя, вивчення психологічних основ спілкування в родині, закріплення нових поведінкових моделей.

 

 Кожне заняття складається з декількох частин:

 1. Вітання

 2. Опитування самопочуття - занурення учасників тренінгу в атмосферу „тут і тепер”, рефлексія своїх емоційних і фізичних станів, повідомлення своїх думок і очікувань стосовно майбутнього заняття.

 3. Пропозиція ведучим теми заняття.

 4. Групова дискусія.

 5. Розминальні вправи

 6. Основна частина - практичні вправи, обговорення цих вправ, рефлексія.

 7. Підведення підсумків заняття - висловлення учасників по колу про свій актуальний стан, осмислення проробленої роботи

 8. Резюмування ведучого

 9. Прощання

 

 З метою формування у молоді уявлень про майбутню родину, перш за все варто навчити їх щиро відноситися до себе, до людей протилежної статі, більш точно розуміти і вербалізувати свої почуття, вирішувати міжособистісні конфлікти, взаємодіяти з протилежною статтю, придбати навички більш щирого, глибокого і вільного спілкування з протилежною статтю, закріпити нові форми поведінки, зокрема ті, котрі будуть сприяти адекватній адаптації і функціонуванню в майбутньому сімейному житті.

 

 

Програма тренінгу „Психологічні основи сімейного життя”

 

I ЧАСТИНА

 

ЗАНЯТТЯ 1. Знайомство

 

 Мета: знайомство з учасниками групи. Вітання членів групи, ознайомлення з правилами роботи в групі Установлення довірчого емоційного клімату.

 

 Правила роботи в групі.

 Зустрічаючись один з одним на наших заняттях усі:

 1.відкриті новим враженням

 2.приймають іншого як себе

 3.нікого не критикують

 4.не бояться бути самими собою.

 5.взаємо підтримують один одного

 6.завдання виконують як важливу і відповідальну справу

 7.не обговорюють поза групою те, що відбувається в ній